Du läser här:

Strömavbrott

Det är främst du själv som ansvarar för att hantera konsekvenserna av ett strömavbrott. Därför är det viktigt att du förbereder dig inför sådana händelser. Vid större strömavbrott har även kommunen ett ansvar att hantera störningar i den egna verksamheten och stödja och hjälpa dem som befinner sig i kommunen.

Vad händer vid strömavbrott?
Vid strömavbrott är det din elleverantör som har information om hur många som har drabbats av strömavbrottet, hur lång tid det preliminärt kan ta att återställa strömförsörjningen och så vidare. Om till exempel teleförbindelsen går ner som en följd av strömavbrottet är det teleoperatören som ska informera om detta. Vid långvariga elavbrott i Surahammars kommun, se Surahammar.se och lyssna på SR P4 Västmanland.

Vad gör kommunen vid allvarliga strömavbrott?

Kommunens ansvar är att se till att de som bor, jobbar i eller besöker kommunen får stöd och hjälp. Vid ett omfattande strömavbrott skulle det till exempel kunna innebära att ordna reservkraft och vatten för äldreomsorg, skola och förskola.


Vad kan jag själv göra för att förbereda mig?

Se till att ha en radio, följ händelserna i SR P4, följ kommunens information om händelserna. Känna till de viktigaste telefonnumren, förbered med dricksvatten, mat, alternativ värmekälla (tänk på brandrisken) etc. Genom länkarna nedan kan du hitta information om hur du kan förbereda dig för strömavbrott.

Länkar
Här kan du läsa mer om samhällets ansvar vid elstörningarlänk till annan webbplats
Din beredskap för elstörningar (Krisinformation.se)länk till annan webbplats
DinSäkerhet.se om elavbrottlänk till annan webbplats

Sidan publicerad av: Lina Kihlmark

, 2017-02-06 14:53

Läs mer här:

Fler artiklar »

SURAHAMMARS KOMMUN

För barnens skull

Surahammars kommun | Box 203, 735 23 Surahammar | Telefon 0220-390 00 | Organisationsnummer 212000-2031
Besöksadress: Hjulmakarvägen 18, Surahammar | E-post: kommunen@surahammar.se