Du läser här:

Torsdag 26 april

Det blev extra tidig uppstigning eftersom vi kommit överens om att åka till Riksgränsen denna dag. Redan tidigt denna morgon uppdagades det att Hannah hade mörkat att hon glömt sin hjälm på tåget i söndags när vi klev av i Björkliden. Hon försökte hemlighålla detta för att undvika tabbetröjan. Men ,men inget undgår juryn som genast efter ett kort rådslag beslutade att morgondagens TABBE-tröja kommer att bäras av Hannah. I god tid innan bussens avgångstid 08.15 var vi samlade och snart rullade vi iväg mot Riksgränsen. Snart var vi framme och raskt gjorde vi oss klara för nya äventyr på ett annat fjäll.

Mot Riksgränsen

Det blev en snabbvisit på hotellet för näspudring innan det var dags för åkning i sittliften. Fundamenten är sedan 1974 och det doftade lite DDR av hela liften, men den fungerade bra. Vi samlades allihopa uppe på toppen och självklart passade vi på att fota alla kidsen.

Gänget samlat

Vi tog oss ner till gräddhyllan, vid Nordalsfjällets fot, som skulle bli vårt basläger för dagen. Det blandades avancerad åkning med baklängesåkning bland jättesvampar i barnbacken. En del hopp gjordes och de dokumenterades så klart. Till en början var det väldigt glest med folk men det ramlade in folk en efter en. De är lite mer trögstartade i Riksgränsen folket som lever och åker där. Några av våra grabbar gjorde den traditionsenliga "tappningen av kylvatten" i Norge. Lunchen närmade sig så smått. Alla fick varsin slant och det blev antingen hamburgare eller suovas kebab.

Nordalsfjället

De vildaste åkarna sökte hela tiden nya utmaningar. Filip S fick sig en uppsträckning av en pistvakt, eftersom han hittade lite FÖR egna vägar..Gustav klarade sig undan utan åthutning trots samma förseelse. Ninni och Thilda var även de lite äventyrslystna. Eller berodde det på något annat att de byggde en koja och sov lite middag? Även Towa drabbades av lite trötthet.

Middagslur på gräddhyllan

Snart var det så dags för gänget att ta sig tillbaka till hotellet. Halvvgs upp i liften så kom Filip C på att ryggan låg kvar på grddhyllan. Tjejerna och ledarna tog Apelsinklyftan. Grabbarna tog Gränsleden tillbaka. En timme slogs ihjäl på hotellet. Bland annat så dammade vi av kvällsmötet. Som ni redan vet så fick Hannah tröjan. Lite mobilsurf på Wifi:n och lite slappande. När vi skulle gå till bussen så stod det ett par andra stavar vid Gustavs skidor. Antingen hade någon okänd tagit fel eller bytt upp sig. Gustav var inte ledsen, han hade tjatat hela veckan om att han skulle köpa nya stavar.

Thilda har vaknat

Bussresan gick bra. När vi kom hem till Björkis så följde ledarna med Towa och Hannah till skidshopen. De ville uppgradera till bräda inför fredagens åkning. Det löstes utan problem. Vi får väl se om det blir problemfritt med åkningen i morgon...Edwin har lovat att vara lite instruktör. Matlagning stod på programmet. Tjejerna gjorde köttbullar och makaroner. Killarna gjorde korv med bröd. Vi samsades om den ketchup som fanns kvar. (Återkommer till ketchupen) Det hände en olycka i ivern och hungern i killstugan. -Nu ska vi akta oss, sa Ubbe när han hällde upp korven i en glasform. Lik förbenat stänkte det stekflott på Filip S. Han fick snabba order att kyla ner det. Han rev av sig långkallingarna och la sig på mage i en snödriva direkt. Vi hoppas och tror att det blir bra. Han satt med kyld handduk en halvtimme efter maten oxå. Vi rafsade undan i killstugan när vi var klara. Det var så lite kvar i ketchupflaskan så den åkte i sopen. Precis efter kom Towa in och undrade om det fanns ketchup kvar. Ubbe blinkade åt Gustav som tog upp den ur sopkorgen utan att Towa såg. Efter 5 minuter ringde de in och undrade vad vi gjort med kethupen för en av de hade fått en lins i maten. Stort skratt bland killarna...Det visade sig att Ubbe hade kastat en lins i sopen innan han duschade...Nu tar vi kväller.

Hans Klocker

, 2017-04-27 21:12

Läs mer här:

Kärnhusets Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

SURAHAMMARS KOMMUN

För barnens skull

Surahammars kommun | Box 203, 735 23 Surahammar | Telefon 0220-390 00 | Organisationsnummer 212000-2031