Cookies
På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies
Enligt Region Västmanland är spridningen av covid-19 just nu stor i Surahammar och i länet. Skärpta lokala restriktioner gäller till och med 11 april. Det är viktigt att vi värnar om våra riskgrupper och följer de nationella råd som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutat om
Translate
Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.
Lyssna
Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
Den som vill servera alkoholdrycker mot betalning måste ha serveringstillstånd.
Du ansöker om serveringstillstånd hos kommunen.
Ett serveringstillstånd krävs för att få servera alkoholdrycker men det är ofta bara ett av flera tillstånd som kan behövas när du startar din restaurangverksamhet.
På hemsidan verksamt.se har därför en checklista skapats som ger dig en bra överblick över vilka tillstånd som är aktuella för just den verksamhet du vill starta.
I kommunen jobbar vi för trygga restaurangmiljöer och restaurangägare som konkurrerar på schyssta och lika villkor.
För alkoholservering krävs i de flesta sammanhang ett serveringstillstånd.
Kraven regleras i alkohollagen och det är kommunens uppgift att utreda om kraven är uppfyllda.
Alkohollagen är tydlig med att det är du som sökande som ska visa att du är lämplig för uppgiften.
Kommunen och polisen gör regelbundet tillsyn hos de serveringsställen som har serveringstillstånd för att de lagar och regler som finns följs.
Med tillsyn menas bland annat att kommunen granskar verksamhetens ekonomi, marknadsföring samt ordning och nykterhet på serveringsstället.
Vid ansökan om serveringstillstånd tar kommunen ut en avgift som täcker den genomsnittliga faktiska kostnaden för att handlägga och pröva en ansökan. Avgiften är beslutad av kommunfullmäktige och utgår från självkostnadsprincipen, det vill säga den ska motsvara det arbete som kommunen lägger ned för att bereda ärendet.
Avgiften sätts in på Surahammars kommuns bankgiro 5337–5853. Vid inbetalning anger ni att inbetalningen avser ansökningsavgift för serveringstillstånd, namnet på bolaget eller föreningen samt organisationsnummer.
Tillsynsavgifter
Kommunen tar ut en avgift för att täcka kostnaderna för tillsyn.
I Surahammar har vi en fast avgift och en rörlig avgift som baseras på föregående års omsättning av alkoholförsäljning enligt den inlämnade restaurangrapporten Tillsynsavgiften täcker arbetsuppgifter kring tillsynen, så som
För att få servera alkoholhaltiga drycker behöver du oftast ett tillstånd från den kommun där serveringen ska ske.
Servering av alkohol betyder att du säljer alkoholdrycker som ska drickas där du säljer dem.
Som alkoholdrycker räknas exempelvis: vin, starköl, sprit och andra jästa alkoholdrycker som cider.
Om du har restaurang, pub eller likande behöver du ett stadigvarande serveringstillstånd.
Om du ska servera alkoholdrycker vid ett enstaka tillfälle kan du behöva ett tillfälligt serveringstillstånd.
Gäller det ett arrangemang som är öppet för alla ska du söka tillfälligt serveringstillstånd för allmänheten.
Du behöver inte ha tillstånd för att servera alkohol om dessa tre punkter är uppfyllda:
Ja, det gör det. Så här fungerar det:
Om du är osäker på om ett arrangemang kräver serveringstillstånd kan du kontakta alkoholhandläggaren.
Alkohollagen säger att den som vill servera alkohol mot betalning i sin servering måste ha serveringstillstånd.
Den bestämmelsen har tillkommit för att minska risken för skador och våld som annars kan ske om det finns mycket alkohol inblandad.
Alkohollagen är en skyddslag och innebär att det ställs extra höga krav på dem som får tillstånd att servera alkohol, ett särskilt förtroende.
Servering av folköl kräver inte tillstånd, men måste anmälas till kommunen.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad: