Cookies
På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies
Enligt Region Västmanland är spridningen av covid-19 just nu stor i Surahammar och i länet. Skärpta lokala restriktioner förlängs till och med 2 maj. Det är viktigt att vi värnar om våra riskgrupper och följer de nationella råd som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutat om.
Translate
Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.
Lyssna
Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
Du som har en omfattande funktionsnedsättning och tillhör personkretsen enligt LSS och inte klarar din vardag själv har rätt att ansöka om personlig assistans. Insatsen personlig assistans är ett personligt utformat stöd. Insatsen ges av ett begränsat antal personer åt den som på grund av stor och varaktig funktionsnedsättning behöver hjälp med de grundläggande behoven.
Ansökan måste göras före 65 års ålder.
Den enskilde med funktionsnedsättning kan själv välja vem som ska utföra assistansen.
Du får mer information och ansöker om personlig assistans hos vår biståndshandläggare
För att få mer information om personlig assistans kan du också kontakta:
Områdeschef
Jenny Vestlund
Telefon: 0220-391 74
E-post: jenny.vestlund@surahammar.se
Har ni haft merkostnader då ordinarie assistent varit sjuk ska en ansökan (faktura godkänns ej) göras för varje sjukperiod på kommunens blankett. Blanketten, Ansökan om utbetalning av merkostnader för sjuklön enligt 9 § 2 LSS, skall vara korrekt ifylld och underlag enligt nedan ska bifogas:
Blanketter:
Ansökan om utbetalning av merkostnader för sjuklön enligt 9 § 2 LSS
Sammanställning för styrkande av merkostnader
Ansökningar om ekonomisk ersättning skickas till:
Surahammars Kommun
Ann-Sofie Johansson
Box 203
735 23 Surahammar
Sidansvarig:
Senast uppdaterad: