Cookies

På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies

TypeError: Cannot read property "length" from null

Skärpta regionala restriktioner gäller

Enligt Region Västmanland är spridningen av covid-19 just nu stor i Surahammar och i länet. Skärpta lokala restriktioner förlängs till och med 2 maj. Det är viktigt att vi värnar om våra riskgrupper och följer de nationella råd som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutat om.

Translate

Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.

Lyssna

Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.

Kontakt

Translate

Lyssna

DU ÄR HÄR

Personlig assistans och ekonomisk ersättning enligt 9 § 2 LSS

Du som har en omfattande funktionsnedsättning och tillhör personkretsen enligt LSS och inte klarar din vardag själv har rätt att ansöka om personlig assistans. Insatsen personlig assistans är ett personligt utformat stöd. Insatsen ges av ett begränsat antal personer åt den som på grund av stor och varaktig funktionsnedsättning behöver hjälp med de grundläggande behoven.

Ansökan

Ansökan måste göras före 65 års ålder.

Den enskilde med funktionsnedsättning kan själv välja vem som ska utföra assistansen.

Du får mer information och ansöker om personlig assistans hos vår biståndshandläggare

För att få mer information om personlig assistans kan du också kontakta:

Områdeschef
Jenny Vestlund
Telefon: 0220-391 74
E-post: jenny.vestlund@surahammar.se

Information kring ekonomisk ersättning för merkostnader då ordinarie assistent varit sjuk enligt 9 § 2 LSS.

Har ni haft merkostnader då ordinarie assistent varit sjuk ska en ansökan (faktura godkänns ej) göras för varje sjukperiod på kommunens blankett. Blanketten, Ansökan om utbetalning av merkostnader för sjuklön enligt 9 § 2 LSS, skall vara korrekt ifylld och underlag enligt nedan ska bifogas:

  • Ansökan med underskrift från den enskilde/godman/ bolaget med fullmakt. Det är viktigt att alla kolumner i ansökan fylls i. Fullmakt ska då bifogas om det är en ny brukare. Brukarens namn, personnummer och kontaktuppgifter ska framgå.
  • Underskrift av brukare eller ombudet, (om fullmakt finns).
  • Uppgifter om vem som varit sjuk.
  • Kopia på sjukförsäkran för den sjuke samt lönespecifikation.
  • Läkarintyg från den åttonde sjukdagen som styrker frånvaron och rätten till ekonomisk ersättning.
  • Kopia på ersättares tidsredovisning till Försäkringskassan samt lönespecifikation. Ersättning utbetalas endast för tid som vikarie ersatt ordinarie personal.
  • Uppgift om kollektivavtal. Vid första tillfället ska information lämnas om som visar OB/jourtider och avtalets regler om karenstider. Se blankett nedan.
  • Sammanställning av yrkat belopp med vår beräknings mall. Se blankett nedan.

Blanketter:

Ansökan om utbetalning av merkostnader för sjuklön enligt 9 § 2 LSS

Information om kollektivavtal

Sammanställning för styrkande av merkostnader

Ansökningar om ekonomisk ersättning skickas till:

Surahammars Kommun

Ann-Sofie Johansson

Box 203

735 23 Surahammar

Sidansvarig:

Senast uppdaterad: